المواضيع الأكثر شعبية
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 5 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 5 زائر :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحثلا أحد
أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 212 بتاريخ الثلاثاء أغسطس 20, 2019 10:41 pm
المواضيع الأخيرة
الملخص الشامل في حكم تربيه الكلاب
صفحة 1 من اصل 1
الملخص الشامل في حكم تربيه الكلاب
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام علي اشرف المرسلين سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم
بعيدا عن اللغه العربيه الفصحي وعشان الكل يفهم
هتكلم ان شاء الله عن حكم تربيه الكلاب عند الائمه الاربعه ودول الي وضعوا القواعد الفقهيه الي احنا ماشين عليها لغايه دلوقتي
اولا حكم تربيه الكلاب بغرض الصيد او الحراسه او الزرع ؟
فهي جائزه - مباحه - عند جميع الاربعه بلا خلاف
حكم تربيه الكلاب بغرض بيع النتاج للاستخدامات السابقه ؟
عند الشافعيه والحنابله - وروايه للمالكيه - لا يجوز بيعه ولا شرائه
لان من شروط البيع والشراء عندهم ان تكون العين - الشئ الي هيتباع او سيشتري - طاهره فطبعا الكلب اخل بالنقطه دي - لانه في مذاهبهم - علي اغلب الروايات - غير طاهر
اما الاحناف و المالكيه - في روايه اخري - فيجوز - ينفع يعني - بيعه وشراءه - لانه عندهم طاهر بخلاف روايات اخري قليله جدا - بل وصل الامر لانه ينفع تبيع الكلاب وتحج بفلوسها
* الاحناف قالوا ان لا يجوز بيع الكلب العقور او صعب التعلم - لكن في خلاف كبير جدا في النقطه دي -
هل الكلب كله نجس ام لعابه فقط ؟
المالكيه قالوا لعابه بس - وفي روايه اخري جسمه كله -
الاحناف قالوا لعابه بس
الشافعيه قالوا كله نجس حتي شعره
الحنابله خلاف كبير برده بين الرأيين
طيب لو الكلب لمسني او لعابه جه عليا اعمل ايه ؟
لو علي مذهب المالكيه والشافعيه الحنابله - لاختلاف الروايات- تغسل العين النجسه - الجزء الي لمسه الكلب او لعابه جه عليه - 7 مرات اولهم بالتراب او اخرهم او وسطهم او 7 مرات وال8 بالتراب
طيب ينفع اصلي في هدوم لمسها الكلب او لعابه جه عليها ؟
المالكيه والشافعيه والحنابله قالوا لأ - لاختلاف الروايات - لازم يتغسل زي ماقلنا
وفي روايه اخري للمالكيه والحنابله انه يغسل 3 مرات زي اي نجاسه وخلاص لغايه ماتزول وماتشفهاش
طيب هوا كده كلب الصيد او الحراسه او الزراعه نجس ولا لأ ؟
اه نجس بس هما اباحوا العمل بيه بشرط ان يكون كلب معلم - متدرب يعني -
طيب حكم تربيه الكلاب بغرض الهوايه - زي حالاتنا يعني- ؟
لا يجوز باجماعه الجمهور والائمه الاربعه
مش مكروه خد بالك دا لا يجوز - الا عند روايه واحده وغير موثوقه لائمام من ائمه الازهر الشريف اباح تربيه الكلب بغرض الزينه والهوايه وانه كله حلال ومافيش نجاسه خالص وهتأكد منها ان شاء الله ولو لقيتها موثقه هضيفها هنا -
انا حاولت اختصر قدر الممكن واي استفسار او توضيح لاي نقطه انا تحت امركم
والصلاه والسلام علي اشرف المرسلين سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم
بعيدا عن اللغه العربيه الفصحي وعشان الكل يفهم
هتكلم ان شاء الله عن حكم تربيه الكلاب عند الائمه الاربعه ودول الي وضعوا القواعد الفقهيه الي احنا ماشين عليها لغايه دلوقتي
اولا حكم تربيه الكلاب بغرض الصيد او الحراسه او الزرع ؟
فهي جائزه - مباحه - عند جميع الاربعه بلا خلاف
حكم تربيه الكلاب بغرض بيع النتاج للاستخدامات السابقه ؟
عند الشافعيه والحنابله - وروايه للمالكيه - لا يجوز بيعه ولا شرائه
لان من شروط البيع والشراء عندهم ان تكون العين - الشئ الي هيتباع او سيشتري - طاهره فطبعا الكلب اخل بالنقطه دي - لانه في مذاهبهم - علي اغلب الروايات - غير طاهر
اما الاحناف و المالكيه - في روايه اخري - فيجوز - ينفع يعني - بيعه وشراءه - لانه عندهم طاهر بخلاف روايات اخري قليله جدا - بل وصل الامر لانه ينفع تبيع الكلاب وتحج بفلوسها
* الاحناف قالوا ان لا يجوز بيع الكلب العقور او صعب التعلم - لكن في خلاف كبير جدا في النقطه دي -
هل الكلب كله نجس ام لعابه فقط ؟
المالكيه قالوا لعابه بس - وفي روايه اخري جسمه كله -
الاحناف قالوا لعابه بس
الشافعيه قالوا كله نجس حتي شعره
الحنابله خلاف كبير برده بين الرأيين
طيب لو الكلب لمسني او لعابه جه عليا اعمل ايه ؟
لو علي مذهب المالكيه والشافعيه الحنابله - لاختلاف الروايات- تغسل العين النجسه - الجزء الي لمسه الكلب او لعابه جه عليه - 7 مرات اولهم بالتراب او اخرهم او وسطهم او 7 مرات وال8 بالتراب
طيب ينفع اصلي في هدوم لمسها الكلب او لعابه جه عليها ؟
المالكيه والشافعيه والحنابله قالوا لأ - لاختلاف الروايات - لازم يتغسل زي ماقلنا
وفي روايه اخري للمالكيه والحنابله انه يغسل 3 مرات زي اي نجاسه وخلاص لغايه ماتزول وماتشفهاش
طيب هوا كده كلب الصيد او الحراسه او الزراعه نجس ولا لأ ؟
اه نجس بس هما اباحوا العمل بيه بشرط ان يكون كلب معلم - متدرب يعني -
طيب حكم تربيه الكلاب بغرض الهوايه - زي حالاتنا يعني- ؟
لا يجوز باجماعه الجمهور والائمه الاربعه
مش مكروه خد بالك دا لا يجوز - الا عند روايه واحده وغير موثوقه لائمام من ائمه الازهر الشريف اباح تربيه الكلب بغرض الزينه والهوايه وانه كله حلال ومافيش نجاسه خالص وهتأكد منها ان شاء الله ولو لقيتها موثقه هضيفها هنا -
انا حاولت اختصر قدر الممكن واي استفسار او توضيح لاي نقطه انا تحت امركم
Mony khaled
مواضيع مماثلة
» دروس في فن تدريب الكلاب خاصة الكلاب ال لولو للمدرب الخبرهramzy
» اسماء الكلاب
» الكلاب و حمل المتفجرات
» الاكتئاب لدى الكلاب
» تهجين الكلاب.
» اسماء الكلاب
» الكلاب و حمل المتفجرات
» الاكتئاب لدى الكلاب
» تهجين الكلاب.
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الثلاثاء أغسطس 20, 2019 1:45 pm من طرف Asmer
» فيسبوك يطوّر "خاصية السلامة"
الثلاثاء أغسطس 29, 2017 3:28 pm من طرف وردة العاصمة
» محفزات هرمون التستيرون الطبيعيه
الأربعاء يونيو 14, 2017 11:47 pm من طرف Asmer
» معلومات مهمة عن عضلة السمانة لو سمانتك مش راضيه تكبر
السبت يونيو 03, 2017 11:55 pm من طرف Asmer
» عاجل .. الوضع الآن من أمام البرج المائل بمنطقة الأزاريطة بالاسكندرية
الخميس يونيو 01, 2017 2:40 pm من طرف Asmer